torsdag den 30. september 2010

Jeg tror det, der har overrasket mig mest her i starten, er vores måde at skulle arbejde med matematikken. Inden studiets start havde jeg en forventning om, at undervisningen ville være en eller anden form for udvidelse af det matematik, vi kendte fra gymnasiet. 
Derimod har det fra starten omhandlet børns måder at arbejde på og f.eks. læren om naturlige tal. Det syntes jeg har været ret fedt, eftersom det er det matematik, vi skal bruge i vores arbejde som lærer. 

Her i introtiden har vi installeret mange nye it-regne programmer, og det er umiddelbart den del af undervisningen, der har præget mig mest. Jeg var inden studiestart skeptisk overfor disse programmer, og over den generelle "over" for"brug af lommeregner i skolen. 
Jeg er stadig ikke fuldstændig pro hjælpe-it systemer, men jeg har nok fået en bedre indsigt i de muligheder, de giver os. Med disse redskaber kan vi flytte vores fokus fra traditionel udenadslære til dybere talforståelse og individuel forbedringere af hver enkelt elev. 
Dermed ikke sagt at jeg helt vil afskaffe regnealgoritmer på ganske almindeligt a4.

Jeg ved godt at min blog måske ligner lidt vores forrige opgave, men føler at på den korte tid siden sidste blogindlæg, har jeg rykket mig som person og som kommende skolelærer. 

Christian   

Ingen kommentarer:

Send en kommentar