torsdag den 30. september 2010

De første uger med matematik:-)

Først og fremmest har jeg fået et indblik i hvor utroligt svært, det kan være for børn at lære f.eks. 10-tasystemet, ved selv at regne opgaver ved brug af andre talsystemer. Eller ved gennemgangen af den ret så komplicerede algoritme, der bliver brugt til at multiplicere tocifret tal med hinanden. Arbejdet med at analysere regnemetoder og til tider selv gå i hårdknude, ved at blive tvunget til at tænke matematik på en anden måde, har åbnet mine øjne for, at det matematik som nu sidder på min rygrad, og som jeg tager for givet og tror, er allemandseje, er matematik, som jeg har lært igennem mange år, og som har været rigtig svært at lære. At jeg nu har den indsigt, er den første og en af de største forudsætninger for, at jeg kan sætte mig ind i hvor svært, og til tider frustrerende, det er for børn at lære og arbejde med matematik.
Jeg har også opdaget, hvor vigtigt det er at være fuldstændig klar i ord og vendinger, når formålet er at lære andre matematik. Jeg har ikke før i samme grad set vigtigheden af at bruge de rigtige matematiske udtryk og begreber, når f.eks. der tales om at addere. Som nævnt ovenfor er det i forvejen en stor mundfuld at lære matematik, og der er ingen grund til at jeg er grunden til eleverne bliver mere forvirrede end højst nødvendigt.
Jeg er lige nu i en transformering af min holdning til hvad jeg kalder traditionel matematik. Jeg er fra en tid hvor det at kunne tabeller, formler til udregning at bestemte figurers rumfang osv. blev set som det vigtige i matematik. Men med nutidens IT-hjælpemidler, er jeg blevet klar over, at dette næsten er overflødigt.
Derudover har jeg arbejdet en del med de nye it-programmer, som alle er gode redskaber, der kan bruges i matematik. De kan både bruges til lære, men og til at motivere eleverne til selv at finde svar på matematiske spørgsmål.
Det vigtigste jeg har lært, er nok at man som lærer, aldrig må undervurdere at det er eleverne selv, der skal søge svarene og løsningerne, og at man som lærer i den proces, skal være den støttende og den motiverende lærer. Dette betyder, at man som lærer ikke skal give eleverne svaret, men motivere dem til at udvikle og diskutere metoder, som de kan bruge til at løse konkrete opgaver, men endnu vigtigere at de kan bruge matematikken i større sammenhænge og forstår i hvilke sammenhænge, de kan bruge de forskellige dele af matematikken.
Kasper

Ingen kommentarer:

Send en kommentar