På en eller anden måde er det helt nyt at overveje gyldigheden af matematik som brugbart. Jeg har i høj grad "bare" lært at acceptere matematik. Så vurderingen af gyldigheden af det jeg/vi har lært er på sin plads.
Nu vælger jeg at tage afsæt i mig selv som røre-visuelt barn/voksen.
I de forløbne uger har jeg ikke rørt meget andet end tastaturet - så jeg er lidt på skideren.....men nu til sagen.
Jeg tror på legen i matematik og på det at omsætte matematik til noget andet end det vi kender. Derfor tror jeg at man kunne lave nogle fine undervisningsfoløb ud af at folde papir. Der ligger en masse geometri og muligheder for at indrage fibonacci, det gyldne snit, vinkler og det der med at få kringlet en reel figur med et ulige antal kanter ud af et stykke A4papir. Endvidere kunne det være skægt at se hvor langt man kunne komme med en pløk og et stykke reb.
Det kunne også være en fin ting at lave matematik med romertal, i det hele taget andre talsystemer. Deraf kunne man udvidde den almene talforståelse og få styr på tallenes placering i forhold til hinanden.
Jeg kommer sikkert på mere en af de nærmeste dage...
Lene
Ingen kommentarer:
Send en kommentar