Ja, problemet er nok, at jeg har indset mulighederne for at lære geometri er mange.
Vi er blevet præsenteret for det ene geometriprogram efter det andet, OG det har ikke været uden frustrationer.
At blive præsenteret for nye ting kan i sig selv være overvældende, men når man lige pludselig skal holde styr på 4 helt nye programmer - så sætter det de små grå på hårdt arbejde. Jeg bliver forhåbentlig mere fortrolig med programmerne som tiden går. Der er enormt mange muligheder og måder at regne matematik på, når man har en computer til rådighed - og ja, det vil jeg godt indrømme!
Men, men, men kan vi forvente at samtlige elever på mellemtrinnet har en computer, og de programmer vi godt vil bruge næppe, og er det måske ikke meget sjovt for eleverne at sidde og lege med vinkelmåler, passer og lineal?? Blev helt glad, da vi skulle have lineal med forleden, for så fik vi sikkert mulighed for at måle, tegne osv. - men nej nej, der blev jeg snydt, hvilket helt sikkert også var meningen, den skulle selvfølgelig bruges til at rive papiret lige over med.
De første par gange lærte vi at omregne tal til forskellige baser, og vi brugte lang tid på det - det kunne have taget en brøkdel af tiden, hvis vi på det tidspunkt havde vidst, at der findes en smart lommeregner, der kan regne det hele. Jeg vil ikke afvise den vil blive brugt, for det er smart, men ved at regne det i hovedet først fik jeg en forståelse af hvad der skete, og den forståelse kan jeg så tage med mig, når blot jeg putter tallene ind på den smarte lommeregner.
Så jo jeg har lært en masse, og er helt sikker på jeg ikke er færdig med at lære endnu:-)
Mette
Ingen kommentarer:
Send en kommentar