- Brugen af Mathcad som det primære hjælpemiddel i den daglige undervisning i matematik for 6. klassetrin, medfører at fællesmålene for udgangen af 6. klasse skal ændres markant.
- Eleverne skal nu have en større generel forståelse af brugen af matematik, fremfor en snæver forståelse af hvordan man eksempelvis kan omregne en brøk til procent. Sådanne simple regnemetoder bliver med Mathcad overflødige, da eleverne blot skal overfører tallene, hvorefter Mathcad klarer udregningen.
- Ved større generel forståelse menes f.eks. at eleverne nu ikke bare skal have udleveret nogle tal, som de skal kunne indsætte i en funktion og bruge funktionen til at at udregne X og Y-værdier, som de derefter kan indsætte i et koordinatsystem. Eleverne skal nu selv, ved brug af modellering kunne indsamle de nødvendige informationer, og ud fra dette overfører det til en matematisk problemstilling. Herfra skal de selv, ved hjælp af mathcad, kunne fremstille en funktion til beregning af den aktuelle problemstilling.
fredag den 17. september 2010
Flødig matematik.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar