fredag den 1. oktober 2010

Spasser med passer

Jeg er blevet meget positivt overrasket over den holdning, der ligger til grund for de første mange af vores matematiktimer. Jeg har fra starten været meget skeptisk overfor logaritmer og fastlagte metoder. Alligevel har undervisningen formået at flytte mig endnu længere i den retning. Jeg mener dog stadig, at vores hovedregning bør blive så veludviklet, så vi kan bruge den til en nogenlunde præcis overslagsregning. Dette skal vi ikke blot fordi det er rart at kunne overskue priser i Netto, men i langt højere grad, fordi vi skal have en mulighed for at se rimeligheden i de resultater osv vi kommer frem til, når vi bruger vores hjælpemidler til at regne for os.

For nu at snakke om, hvilke af de ting vi har lært, der kan bruges i undervisningen på mellemtrinnet. Jeg har især været imponeret over geometriprogrammerne, da de giver os en masse forudsætninger for at være langt mere nøjagtige i vores tegninger med langt mindre indsats. Jeg har i den 3.-klasse, hvor jeg var støttelærer i matematik oplevet, at eleverne havde afsindigt svært ved bl.a. at tegne med passer. Det var ærgerligt, at det var det motoriske, der skulle stå i vejen for, hvor langt vi kunne komme i geometrien. Dette gav udslag i, at vi lavede en masse passertræning og linealtræning. Disse timer kunne have været brugt langt bedre, hvis vi havde gjort brug af et program som GeoGebra.
Jeg kan godt høre, at jeg ikke har opfundet den dybe tallerken her. Men det var hvad det blev til.

Mikkel 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar