Ved arbejdet med finde forskellige løsningsforslag, kommer vi op på forståelsesniveauet 2, hvor vi identificerer de forskellige muligheder ud fra de instrukser, der er givet.
Billede 1: Ud fra de instrukser der er givet, har vi konstrueret et rektangel, med to forskellige farver i periferien. Vi har ikke været inden i nogen større analyse, men vi vidste, at det samlede areal af rektanglet kunne være 36 cm2, og derfor valgte vi sidelængderne 4 cm og 9 cm. Denne er også løst som et kvadrat med sidelængderne 6 cm.
Billede 2: Her er firkanten konstrueret med et hul i midten, men det opfylder stadig betingelserne der er opstillet. Vi er stadigvæk på forståelsesniveau 2, og identificerer de muligheder der er, men der tænkes også ud af boksen, da vi udfordrer de betingelser der er opstillet.
Billede 3: Her udfordrer vi de betingelser, der er stillet for opgaven, og derfor er vi på forståelsesniveau 1. Opgaven er løst i og med at de opstillede betingelser bliver overholdt.
Det der er smart med "farve-firkanter" er at det træner abstaktionen, samt udfordrer vores autoritære tilsnit ifht at skulle løse opgaven. Det er nemt at ende i den fælde hvor man tror at samtlige brikker skal være synlige og sammenhængende - men det bør de for så vidt ikke at være. Endvidere får man (som i jeg) trænet kombinatorik og analyse. Dermed menes at det er som at spille et spil, hvor man skal kunne se nogle træk forud, for at se om det overhovedet kan lade sig gøre. en anden mulighed er at sidde at rode med brikkerne, og på et eller andet tidspunkt nå dertil hvor man finder en løsning uden at tænke over det. Bagefter kan man så se hvad man gjorde. Altså se processen i bakspejlet.
Tænker man også kunne forsøge sig med at lave en kube.
Og hvor mange flere muligheder har man når brikkerne har farve på begge sider - igen kombinatorik.
Men generelt vil vi mene der er mulighed for at udforske geometri i plan og rum, udfra de muligheder man er givet med brikkerne.
Hvis man tillagde farverne en kode/symbol kunne man også regne eller skrive med brikkerne. Bygge figurer med en høj værdi eller lav....(eller skrive en besked som man sendte ud i rummet!)
Hilsen Trine, Kasper og Lene.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar